Op maandag 7 september tekenden Stichting Our House, Stone Vastgoed BV, Tetteroo Bouw & Projectontwikkeling en Rijswijk Wonen de intentieovereenkomst voor het realiseren van een woonvoorziening voor jong volwassenen met een verstandelijke beperking en autisme in de nieuwbouwwijk RijswijkBuiten, tussen de Beatrixlaan en tuincentrum Groenrijk ’t Haantje.

Wonen met zorg
In Our House zijn 15 studio’s voor de jongvolwassenen met een verstandelijke beperking en eventueel autisme. De jongeren gaan samenwonen in het huis, als een groot gezin, maar dan even anders. Met 24-uurs zorg en begeleiding in de directe nabijheid. Er komen drie gemeenschappelijke woonkamers waar gezamenlijk wordt gekookt en gegeten. Op de begane grond komt een multifunctionele ruimte waar dagbesteding voor een deel van de bewoners wordt verzorgd. Voor de zorg op locatie sluit Stichting Our House namens de bewoners een samenwerkingsovereenkomst met Ipse de Bruggen.

Miranda Rennings is initiatiefnemer van Stichting Our House. Ze is dolgelukkig dat de intentieovereenkomst getekend is. “We zijn weer een stapje dichter bij het realiseren van onze droom!”

Intentieovereenkomst
Op 7 september tekenden alle betrokken partijen de intentieovereenkomst en bekrachtigden daarmee de samenwerking. Stone Vastgoed BV en Tetteroo Bouw & Projectontwikkeling realiseren de woonvoorziening. In woningcorporatie Rijswijk Wonen vonden zij een koper van het gebouw, die deze aan Stichting Our House gaat verhuren. Stichting Our House is daarna zelf verantwoordelijk voor de bezetting van de studio’s.

Eric van Duijkeren, Stone Vastgoed BV “Vier jaar geleden tekenden we de samenwerkingsovereenkomst met Stichting Our House en de gemeente Rijswijk. Sindsdien hebben we hard gewerkt om de droom van Our House te vertalen naar een concreet en betaalbaar product. Dat ligt er nu. Het is een prachtig plan geworden en we staan in de startblokken om medio volgend jaar die eerste paal te slaan.”

Martin Luten, manager Projecten bij Rijswijk Wonen, is blij met de aankoop. “We gunnen iedereen een plek in Rijswijk. Helaas is voor mensen met een zorgbehoefte binnen Rijswijk weinig aanbod. Toen Stone Vastgoed BV ons het project presenteerde, zagen we de kans om het aanbod wonen en zorg uit te breiden en zo te zorgen dat 15 jong volwassenen ook een woonplek in ons mooie Rijswijk vinden.”

Planning
Na het tekenen van de intentieverklaring wordt de omgevingsvergunning voor het project ingediend die naar verwachting begin 2021 onherroepelijk wordt. In oktober draagt de gemeente Rijswijk de grond over aan Rijswijk Wonen. In mei 2021 is de locatie beschikbaar en kan gestart worden met de bouw. Als alles volgens planning verloopt kan Our House in het eerste/tweede kwartaal 2022 opgeleverd worden.

Foto’s: Winand Stut